إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

صحيـــــفة الأهلـــــــى {90} م (3) رمضان كريم .. الأهلي يطوي صفحة القمة ويبدأ الاستعداد لسموحه .. الاربعاء 9:30 م

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة ahly is no. 1 مشاهدة المشاركة

صح
    يبقى الحل انى محاولش اقفل الثغرة اصلا عشان مش ضامن لو اكرم نزل هيبقى احسن ولا لا
    هو بيكهام كدة كدة بيتفشخ فى الملعب بس افرض نزلت اكرم طلع وحش هو كمان
    اسيب بيكهام يتفشخ و اهو الوحش الى نعرفه احسن من الوحش الى منعرفوش
    ده على اساس ان الى قاعد برا اول مرة يشوف اللعيبة يوم الماتش ؟!

و طبعا كل الكلام ده بغض النظر عن ان اكرم لما نزل كان احسن من بيكهام فعلا و الجبهة اليمين بقت اقوى اصلا فكلامك هو الى افتراض عكس الواقع الى حصل

هو واضح ان الناس زهقت بس من تغيير المدربين فبتقنع نفسها ان ده كويس خلاص بقى و يأدى الغرض
    مش هنقعد نغير مدرب كل سنة
    كلام مظبوط
    اشرف حاول كذا مرة يعدى ايمن بشلقه وخدها
    علشان كده غير ودخل فى العمق

غالبا وليد فعلا لعب باك ورجع ايمن مدافع تالت

وكهرباء ما كنش بيلعب غير ناحيه اليمين مع فايلر

أللهم إنك عفو كريم حليم تحب العفو فاعفو عنا

صح
          يبقى الحل انى محاولش اقفل الثغرة اصلا عشان مش ضامن لو اكرم نزل هيبقى احسن ولا لا
          هو بيكهام كدة كدة بيتفشخ فى الملعب بس افرض نزلت اكرم طلع وحش هو كمان
          اسيب بيكهام يتفشخ و اهو الوحش الى نعرفه احسن من الوحش الى منعرفوش
          ده على اساس ان الى قاعد برا اول مرة يشوف اللعيبة يوم الماتش ؟!

و طبعا كل الكلام ده بغض النظر عن ان اكرم لما نزل كان احسن من بيكهام فعلا و الجبهة اليمين بقت اقوى اصلا فكلامك هو الى افتراض عكس الواقع الى حصل

هو واضح ان الناس زهقت بس من تغيير المدربين فبتقنع نفسها ان ده كويس خلاص بقى و يأدى الغرض
          مش هنقعد نغير مدرب كل سنة
          هو اكرم كنت عايزه ينزل ف اخر 5 دقايق و يبقي وحش كمان ؟
          ده اللعيبه كلها كانت مشطبه اصلا و بن شرقي مكنش شايف قدامه اخر تلت ساعه

لا نغير انا معنديش اي مشكله
          و هنفضل نغير كل سنه
          عشان مفيش مدرب واحد ف العالم دلوقتي الناس مبتحللش الماتشات و تطلع غلطات ليه
          انما فيه حاجه اسمها استقرار و بطولات

جوارديولا مكمل ليه مع السيتي و مبسوطين بيه ؟
          الراجل محقق تارجيت ممتاز بيكسب بطولات محليه و بينافس اوروبيا حتي لو بيخرؤج انما محافظ على وجوده

طب الفلاسفه ف برشلونه لما مشوا فالفيردي بعد ثنائيه محليه
          طلعوا بموسم صفري
          طبعا هنتكلم انهم جابوا مدربين تعبانين
          طب ماشي هنجيب مين مدرب جامد ؟

جوارديولا اللي هو يعتبر فاشل مع السيتي بمعايير بعض الناس و نلف نفس الدايره

عشان كده فيه حاجه اسمها شكل عام و تارجيت لكل فريق

مدريد عادي خالص هيخسر الدوري و اوروبا السنه دي و خرج من فريق درجه تالته الحارس بتاعهم شغلته الاساسيه سباك و المهاج نجار
          طيب اديه طلع موسم صفري امشيه بقي ؟

ما هو نفس التعبانين ملة دول الى لعبوا الشوط الاول الجميل
            نغمة امكانيات اللعيبة دى نقولها لو اللعب زفت على طول الخط
            بس لما تلعب على سطر و تسيب سطر و لما غلطات المدرب هى الى تبوظ اللعب يبقى منقولش امكانيات اللعيبة بقى
            مين اللي لعب شوط اول جميل ؟
            بيكهام؟ 90 دقيقه زفت
            الشحات ؟ 70 دقيقه قطران
            طاهر ؟ 70 دقيقه خرا

انما الجماعيه ف الفريق مع تراجع البوابين مع مهاره خاصه طبعا لشريف بتمشي الدنيا و كل ده بيتداري و بتكسب

هل لو بواليا للي كان مكان شريف كنا كسبنا ؟
            طبعا لا

المشاركة الأصلية بواسطة CM punk مشاهدة المشاركة

هو اكرم كنت عايزه ينزل ف اخر 5 دقايق و يبقي وحش كمان ؟
              ده اللعيبه كلها كانت مشطبه اصلا و بن شرقي مكنش شايف قدامه اخر تلت ساعه

لا نغير انا معنديش اي مشكله
              و هنفضل نغير كل سنه
              عشان مفيش مدرب واحد ف العالم دلوقتي الناس مبتحللش الماتشات و تطلع غلطات ليه
              انما فيه حاجه اسمها استقرار و بطولات

جوارديولا مكمل ليه مع السيتي و مبسوطين بيه ؟
              الراجل محقق تارجيت ممتاز بيكسب بطولات محليه و بينافس اوروبيا حتي لو بيخرؤج انما محافظ على وجوده

طب الفلاسفه ف برشلونه لما مشوا فالفيردي بعد ثنائيه محليه
              طلعوا بموسم صفري
              طبعا هنتكلم انهم جابوا مدربين تعبانين
              طب ماشي هنجيب مين مدرب جامد ؟

جوارديولا اللي هو يعتبر فاشل مع السيتي بمعايير بعض الناس و نلف نفس الدايره

عشان كده فيه حاجه اسمها شكل عام و تارجيت لكل فريق

مدريد عادي خالص هيخسر الدوري و اوروبا السنه دي و خرج من فريق درجه تالته الحارس بتاعهم شغلته الاساسيه سباك و المهاج نجار
              طيب اديه طلع موسم صفري امشيه بقي ؟
              يعنى اكرم كان كويس بس عشان اللعيبة كانت مشطبة ؟
              بس لو كان نزل من بدرى مكان بيكهام الى كدة كدة ضايع كان هيبقى وحش
              و كدة انا الى بفترض حجات مش كدة ؟

تمام يا معلم هو لو انت شايف ان موسيمانى مش غلطان فى موضوع جبهة بيكهام ده يبقى النقاش ده مش هنطلع منه باى فايدة كدة كدة لانك مش هتشوف موسيمانى غلطان فى اى حاجة اصلا كدة بيس
              كل واحد فينا مقتنع بوجهة نظره

تامر بدوي بقول ان موسيماني لازم يتخلص من فريق الشوط الواحد

مين اللي لعب شوط اول جميل ؟
                  بيكهام؟ 90 دقيقه زفت
                  الشحات ؟ 70 دقيقه قطران
                  طاهر ؟ 70 دقيقه خرا

انما الجماعيه ف الفريق مع تراجع البوابين مع مهاره خاصه طبعا لشريف بتمشي الدنيا و كل ده بيتداري و بتكسب

هل لو بواليا للي كان مكان شريف كنا كسبنا ؟
                  طبعا لا
                  و الجماعية دى و الاستحواذ و تدوير الكورة و اللعب الهجومى الى طلعت بيه ٢-١ فى الشوط الاول راحوا فين فى الشوط التانى ؟!!!
                  و بنفس اللعيبة
                  و لو اللعيبة فيصوا بدنى انت اخرت تغييراتك ليه ؟!!!
                  و لو اللعيبة مفيصوش بدنى يبقى انت الى مدى تعليمات بالرجوع و اننا نسيب الكورة للزمالك ( و كدة كدة هو الى مدى التعليمات اكيد مش بيقول للعيبة اطلعوا بالكورة و هاجموا و هما منفضينله و واقفين ورا )

يعنى اكرم كان كويس بس عشان اللعيبة كانت مشطبة ؟
                    بس لو كان نزل من بدرى مكان بيكهام الى كدة كدة ضايع كان هيبقى وحش
                    و كدة انا الى بفترض حجات مش كدة ؟

تمام يا معلم هو لو انت شايف ان موسيمانى مش غلطان فى موضوع جبهة بيكهام ده يبقى النقاش ده مش هنطلع منه باى فايدة كدة كدة لانك مش هتشوف موسيمانى غلطان فى اى حاجة اصلا كدة بيس
                    كل واحد فينا مقتنع بوجهة نظره

اولا انا كاتب رد طويل خدت منه اول سطر بس

ثانيا انا بادي احتمالات زي مانت بتديها بالظبط و ماجزمتش بحاجه
                    اكرم لعب ماتش سيمبا و لعب ماتش تاني مش متذكره و كان سيء ف احتماليه انه هو لما يبدأ يبقي افضل ده ف علم الله

لا انا لو مكانه كنت هاطلع قفشه و العب ب 2 بس قدام و اكرم ينزل يبقي مع بيكهام
                    و كان هيتقال عليا مدرب دفاعي و الحمد لله ربنا كرمنا بالتوفيق
                    يا رب ابقي مبروك كده دايما ف حياتي

النقاش كل واحد بيقول وجهه نظره مش اكتر
                    انما انا مش باحاول اقنعك بحاجه
                    انا بادي وجهه نظر مقابله لرأيك

و بالمناسبة
                      حتى اللعيبة العاهات الى موجودين دلوقتى زى الشحات و طاهر ( الى انا كمان شايفهم فى اعلى مستوياتهم اقل من مستوى الاهلى و معندهمش الحلول الى المفروض تبقى موجودة عند لعيب فى الاهلى ) برضو يطلع منهم لعب احسن من كدة
                      و المدير الفنى الى موجود و طريقة اللعب عليهم عامل فى هبوط مستواهم للدرجة دى

و الجماعية دى و الاستحواذ و تدوير الكورة و اللعب الهجومى الى طلعت بيه ٢-١ فى الشوط الاول راحوا فين فى الشوط التانى ؟!!!
                        و بنفس اللعيبة
                        و لو اللعيبة فيصوا بدنى انت اخرت تغييراتك ليه ؟!!!
                        و لو اللعيبة مفيصوش بدنى يبقى انت الى مدى تعليمات بالرجوع و اننا نسيب الكورة للزمالك ( و كدة كدة هو الى مدى التعليمات اكيد مش بيقول للعيبة اطلعوا بالكورة و هاجموا و هما منفضينله و واقفين ورا )
                        نرجع بردو لنفس النقطه
                        هي دي امكانيات اللعيبه ف مصر بقالها بالظبط 12 سنه من جيل 2010

او تحديدا سنه 2014
                        بعد بطوله افريقيا للعبقري محمد يوسف و اعتزل بركات و تريكه و جمعه

من التاريخ ده لدلوقتي انا مش فاكر ماتش واحد الفريق لعب كويس 90 دقيقه كامله ضغط ومهارات و فوز لو فيه و انا مش متذكر ممكن تقولي ماتش قمه كده

فيه ماتش قمه كان مع البدري و كسبنا 3-0 و ساعتها الناس كانت بتشتمه عشان تراجعنا الشوط التاني
                        طبعا ده حاجه طبيعيه عشان بالبدري مدرب تعبان و لاسارتي تعبان و جاريدو و كارتيرون تعبان و بيسيرو تعبان و موسيماني دلوقتي تعبان

و بالمناسبة
                            حتى اللعيبة العاهات الى موجودين دلوقتى زى الشحات و طاهر ( الى انا كمان شايفهم فى اعلى مستوياتهم اقل من مستوى الاهلى و معندهمش الحلول الى المفروض تبقى موجودة عند لعيب فى الاهلى ) برضو يطلع منهم لعب احسن من كدة
                            و المدير الفنى الى موجود و طريقة اللعب عليهم عامل فى هبوط مستواهم للدرجة دى
                            الكلام ده ف علم الله بردو

عشان انا مش متذكر اي فتره للاتنين كانوا متألقين تألق مبهر و فشلوا معانا

ارقامهم كلها مخذيه اصلا طوال فتره لعبهم

اولا انا كاتب رد طويل خدت منه اول سطر بس

ثانيا انا بادي احتمالات زي مانت بتديها بالظبط و ماجزمتش بحاجه
                              اكرم لعب ماتش سيمبا و لعب ماتش تاني مش متذكره و كان سيء ف احتماليه انه هو لما يبدأ يبقي افضل ده ف علم الله

لا انا لو مكانه كنت هاطلع قفشه و العب ب 2 بس قدام و اكرم ينزل يبقي مع بيكهام
                              و كان هيتقال عليا مدرب دفاعي و الحمد لله ربنا كرمنا بالتوفيق
                              يا رب ابقي مبروك كده دايما ف حياتي

النقاش كل واحد بيقول وجهه نظره مش اكتر
                              انما انا مش باحاول اقنعك بحاجه
                              انا بادي وجهه نظر مقابله لرأيك
                              منا رديت على اول جزء بس عشان زى نا قولتلك لو انت مش شايف ان المهزلة الى كانت ناحية بيكهام دى و انه محاولش يعمل اى حاجة عشان يسد الخرم ده غلطة من موسيمانى يبقى الكلام فى اى نقطة تانية مش هيفرق
                              عشان دى كانت اكبر مصيبة فنية حصلن امبارح فلو انت شايفها عادى يبقى مفيش امل
                              مش هتشوف موسيمانى غلطان فى حاجة ابدا
                              بس اديك بتقول اهو انك شايف ان اكرم كان لازم ينزل من بدرى حتى لو هينزل فى نص الملعب و يميل على جبهة الخرم فى اليمين

انا والله حابب اتناقش في موضوع موسيماني دة تكتيك وفنيات وطريقة لعب اللي هوة احنا بنعمل دي كذا مرة في الماتش وبنكرر الجملة دي كام مرة وبنرفع كام اوفر وشكل الفرقة ماشي ازاي وبعتمد على 1 2 3 والضربات الثابتة بنعملها ازاي والكرنيات بنفذها ازاي وبنعمل اية في الملعب ... بس المشكلة ان كل الناس اللي مؤيدة لموسيماني يروح سايب الجزئية دي ورايح للنتائج فقط لانة مش هيلاقيها ولا هيقدر يقول ان احنا بنعملها اصلاً

وعلى فكرة اغلب التشكيل اللي موجود بدون اصابات هوة كان تقريبا تشكيلنا السنة اللي فاتت مع فايلر لو ناقص واحد او اتنين فهو زاد مع ميتسو 2 و3

الفكرة اننا باحب الناس هنا وباحترم الكل ومش عايز حد يزعل مني لو اتكلمنا في مناقشة لان في داهية ميتسو او فايلر علشان الواحد حد يزعل منة او يخسرة
                                لية باقول كدة لان في ناس واخدة موضوع موسيماني على صدرها جدا وكانة هو اللي جاب موسيماني او اكتشافة مثلاً وكذا مرة الواحد يتفهم بطريقة او حد ياخد معاة الكلام في سكة مش بتاعة الموضوع اصلاً وتلاقيك مجبر تكلم في حتة تانية وسكة تانية ووقتك وتركيزك وتفكيرك بيضيع برة المناقشة وكأن دة مش منتدى لازم نتناقش ونفكر ونتحاور بكل رقي واحترام ونوسع صدورنا

Scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ to reveal

يعمل...
                                X